Wednesday 25 April 2007

Leonard, I have a sentence

Efter tio dagar av fördragna gardinger, mikromat, dålig hygien och allmän ångest lämnade jag in åtta bleknosiga sidor, som dessutom var så dåliga att jag ville gråta. Min handledare i Bristol var föga medlidsam. Hon hänvisade till Virginia Woolf i The Hours: ”Leonard – I have a sentence” och tillade torrt: ”That woman knew real ecstacy”. Välkommen till akademien, liksom.
Har försökt rätta upp det sjunkande skeppet med sträng redaktionell behandling och en dos Foucault (förr eller senare får jag lov att relatera till honom i alla fall), så det blev lite mindre illa – men det är svårt att hålla arbetsmoralen uppe när hårt jobb inte lönar sig.

Väl ute i världen igen träffade jag P som deltagit i ett manuskript-seminarium från Bangor via videolänk. Som jag misstänkte hade det inte gått helt enligt planerna: under större delen av tiden hade skärmen visat bakhuvuden på andra åhörare, alltså såna som deltagit live, i Bangor.
Utom när föredragshållaren skulle visa nåt på overhead – då hade bilden liksom frysts i några sekunder och sen hade en annan kamera kopplats in. Då hade bilden visat kameramannens ändalykt, förvisso jeansklädd men ändå.
Varje gång.
Under ett fyrtiofem minuters föredrag.
Med arton overheadbilder.

P vidhöll ändå att jag missat nåt: ”Tjejerna tyckte att det var en helt OK bakdel”.

Önskar att jag kunde säga ”typiskt akademiker” men jag har ryktesvägen hört hur liknande tillställningar gått till vid en av mina tidigare arbetsplatser. Där hade man trängt in hela arbetsstyrkan, drygt hundrafemtio personer, i ett litet rum för att se och höra vd tala till alla lokalkontor ute i världen samtidigt.
Det tog alldeles för lång tid innan spektaklet kom igång och det var närmare trettio grader varmt ute. Inne i rummet var det olidligt. Folk svettades, grälade och en kvinna från receptionen svimmade. När det hela slutligen startade fungerade ljudet sporadiskt och så hade man lyckats zooma in vd:s ben, som nervöst hoppade upp och ner. Till saken hörde att karln suttit i rummet intill – men eftersom resten av det världsomspännande företaget skulle vara med via länk så höll man på jämlikheten. Eller nåt.

Åker till Bristol imorgon för vidare handledning kring den eländiga texten. Som sagt, I have a sentence.

No comments: