Wednesday 14 March 2007

onsdag, interrupted

Skulle ge ett paper idag i institutionens serie av lunchseminarier. Jag kommer aldrig att lära mig att hitta inne i humanisthuset, det är pinsamt tydligt. Idag hade jag dessutom blandat ihop rumsnumren och försökte därför köra ut en äldre professor ur hans seminarierum. Han stod dock på sig och slet fram ett schema ur väskan för att försvara sig. Han vann. Förmodligen hade han undervisat i det rummet de senaste 30 åren.

Sen kom jag inte ihåg mer utan fick springa tillbaka till institutionen och kolla på affischen med mitt namn för att hitta vart jag skulle. Kom in i sista skälvande minuten till mitt eget seminarium… I am nothing if not professional.

Annars bra, lagom mycket folk, hyfsad frågestund efteråt. Svimmade inte. Efteråt fick jag debriefing av R med kaffe och bananer. Hans gråtande grundstudent blir värre och värre - förra veckan kom hon fram till vårt bord i kafeterian mitt i lunchrusningen och snyftade över en uppsats i en annan delkurs. Den här veckan stod hon och lurade utanför klassrummet efter avslutat seminarium och beklagade sig under en lång stund över livet i allmänhet… det var fel på huset där hon bor, det var fel på alla andra lärare… En annan flicka berättade glatt att hon var gravid, visserligen bara några veckor men det var väl ändå bra för R att få veta det? Tror han slår ifrån sig så gott han kan, fast ibland får jag känslan av att han liksom smyger och hukar sig i korridoren.

Träffade P, som också tagit sig hem från paleografin. Det blir öl på fredag. Kom hem och öppnade dokumentet med Winchester-debatten men hjärnan vägrade blankt att börja på något nytt. Plockade håglöst bland papper, pratade med syster i telefon. Datavetaren har kommit hem från en folkdansvecka i Skottland, gravt förkyld, och vi diskuterade DNA-testningens etiska existensberättigande i köket.

Måste bestämma mig för om jag ska gå på Ben Elton-pjäs imorgon eller lyssna på K:s pojkvän, vars bluesband spelar i Roath. Kan mycket väl vara dagens i-landsproblem.

No comments: